Dagens bak

Idag efter jobbet var jag och Ricky på ICA och handlade för den kommande veckan. Jag köpte med saffran och andra ingredienser så jag kunde göra lussebullar. De blev hur goda som helst!

Ingredienser:

Ca 35 st

50 g jäst

100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella kvarg lätt
2 påsar saffran, 1 g
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Garnering:
russin

Pensling:
1 ägg


Såhär gjorde jag:

Smula jästen i en bunke.
Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till max 37°.
Häll det över jästen.
Tillsätt övriga ingredienser.
Arbeta degen smidig.
Låt jäsa under bakduk ca 30-40 min.
Sätt ugnen på 225°.
Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och baka ut enkla lussekatter eller vad du vill.
Lägg på plåtar med bakplåtspapper.
Garnera med russin.
Låt jäsa ca 20-30 min.
Pensla med uppvispat ägg.
Grädda i mitten av ugnen 5-8 min.
Låt svalna på galler.
Ät.



De blir kanongoda!


//mli

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg lilla mig?

E-postadress: (publiceras ej ju)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0